Czy są opony lewe i prawe? Jak montować opony asymetryczne, kierunkowe, kierunkowo-asymetryczne?

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
jak-montowac-opony-asymetryczne-kierunkowe-kierunkowo-asymetryczne

Wielu kierowców podczas zmiany opon zastanawia się, czy istnieje różnica między oponami lewymi a prawymi, oraz w jaki sposób poprawnie montować opony asymetryczne. To istotne pytanie, ponieważ prawidłowy montaż opon wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy, komfort oraz trwałość ogumienia. W tym artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości i podpowiemy, na co zwrócić uwagę podczas montażu opon asymetrycznych, kierunkowych, kierunkowo-asymetrycznych.

1. Opony symetryczne

Opony symetryczne to jeden z najstarszych i najprostszych typów ogumienia, które można znaleźć na rynku. Charakteryzują się one jednolitą konstrukcją bieżnika, która jest taka sama na całej powierzchni opony. Z racji swojej prostoty, opony symetryczne są dość trwałe i mogą dobrze się sprawować na codziennych drogach, zapewniając komfort jazdy przez dłuższy czas. Opony symetryczne zapewniają dobrą przyczepność na suchej nawierzchni. Są to opony w niskich cenach, bo nie mają podziału na stronę wewnętrzną i zewnętrzną ani na kierunek toczenia.

  • Montaż: Nie ma różnicy, gdzie je zamontujesz. Można je łatwo zamontować na dowolnej osi i po dowolnej stronie pojazdu.
opona-symetryczna

Michelin Pilot Sport 4

2. Opony asymetryczne

Opony asymetryczne mają bieżnik o różnej budowie po wewnętrznej i zewnętrznej stronie. Taka konstrukcja zapewnia różne właściwości – część wewnętrzna odpowiada za odprowadzanie wody, a zewnętrzna za stabilność podczas pokonywania zakrętów.

  • Montaż: W przypadku opon asymetrycznych kluczowe jest przestrzeganie oznaczeń na bocznej ścianie. Zwykle na jednej stronie znajduje się napis “Outside” (strona zewnętrzna), a na drugiej “Inside” (strona wewnętrzna). Opony asymetryczne mogą być zamontowane po dowolnej stronie pojazdu, o ile ich oznaczenia są zgodne z zaleceniami producenta.
asymetyczne-opony-1000x1000_bridgestone_potenza_s001_6046044ebb1eb_1

Bridgestone Potenza S001

3. Opony kierunkowe

Opony kierunkowe charakteryzują się bieżnikiem o wzorze przypominającym strzałkę lub jodełkę. Są zaprojektowane tak, aby najlepiej odprowadzać wodę podczas jazdy, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych.

  • Montaż: Opony kierunkowe powinny być montowane zgodnie z oznaczeniem na bocznej ścianie opony – znajduje się tam strzałka z napisem “Rotation” wskazująca kierunek toczenia. Ważne jest, aby ten kierunek był zgodny z ruchem pojazdu.

 

Kumho Wintercraft Wp71

4. Opony kierunkowo-asymetryczne (rzadko spotykane)

Współczesne opony asymetryczne to standard, jednak warto przypomnieć, że ich początki (w latach 2000) były dość nietypowe. Pierwsze modele takich opon, jak Nokian NRV, były rzeczywiście oznaczone jako lewe i prawe – NRV-Left oraz NRV-Right. W tamtych czasach problemem była dostępność opon prawej strony, których było znacznie mniej, a opony lewe były w sprzedaży w dużych ilościach. W efekcie, gdy uszkodziło się prawą oponę, konieczne było zakupienie całej pary, ponieważ brakowało pojedynczych sztuk prawych opon na rynku. Takie rozwiązanie, choć dziś może wydawać się zaskakujące, było typowe dla początków produkcji asymetrycznych opon, zanim ustandaryzowano je w taki sposób, że obecnie nie ma już potrzeby dbania o stronność przy montażu. 

Aktualnie opony kierunkowo-asymetryczne są bardzo rzadko spotykane, można je spotkać w motosporcie oraz w pojazdach specjalistycznych. Ze względu na typ, opony te są najdroższe wpośród wszystkich. 

Opony asymetryczne kierunkowe to szczególny rodzaj ogumienia, który łączy cechy opon asymetrycznych i kierunkowych. Są zaprojektowane tak, aby oferować maksymalną wydajność w różnych warunkach drogowych, zapewniając zarówno skuteczne odprowadzanie wody (dzięki kierunkowemu wzorowi bieżnika), jak i stabilność w zakrętach oraz na suchych nawierzchniach (dzięki asymetrycznej budowie bieżnika). Montaż tych opon wymaga szczególnej uwagi, ponieważ trzeba uwzględnić zarówno kierunek toczenia, jak i stronę zewnętrzną i wewnętrzną. Właśnie opony kierunkowo-asymetryczne można uznać za opony “lewe” i “prawe”, ponieważ ich budowa wymaga precyzyjnego montażu w zależności od strony pojazdu.

  • Montaż asymetrycznych opon z kierunkowym bieżnikiem wymaga szczególnej uwagi, ponieważ w przeciwnym razie nawet drogie, sportowe opony nie zapewnią oczekiwanej precyzji prowadzenia przy wysokich prędkościach. Opony asymetryczne kierunkowe należy montować, biorąc pod uwagę zarówno wewnętrzną i zewnętrzną stronę bieżnika, jak i kierunek toczenia. Odpowiednie informacje znajdują się na bocznej ściance opony – strony określa oznaczenie Outside / Inside lub Left / Right, a kierunek toczenia wskazuje strzałka oraz napis Rotation (kierunek).
opona-kierunkowo-asymetryczna-Nokian-NRV-left

Nokian NRV-Left

Nokian NRV-Right

Dlaczego prawidłowy montaż opon jest kluczowy?

Niewłaściwy montaż opon może skutkować poważnymi problemami, takimi jak:

  • Niewystarczające odprowadzanie wody – Jeśli kierunek toczenia jest nieprawidłowy, efektywność odprowadzania wody znacznie spada, co zwiększa ryzyko aquaplaningu.
  • Niższa stabilność w zakrętach – Nieprawidłowo ustawiona strona asymetryczna (zewnętrzna lub wewnętrzna) wpływa na przyczepność w zakrętach i stabilność pojazdu.
  • Szybsze zużycie bieżnika – Zły montaż może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon, co skraca ich żywotność.
  • Gorsze prowadzenie pojazdu – Opony nie będą w stanie zapewnić optymalnych osiągów, co może być szczególnie niebezpieczne w trudnych warunkach pogodowych.

Najczęstsze błędy przy montażu

Podczas montażu opon asymetrycznych kierunkowych należy unikać następujących błędów:

  1. Zignorowanie oznaczeń “Rotation” – Montaż opony bez uwzględnienia kierunku toczenia całkowicie eliminuje zalety bieżnika kierunkowego.
  2. Nieprawidłowe ustawienie stron “Outside” i “Inside” – Niewłaściwe ułożenie opony względem osi pojazdu powoduje brak równowagi między stabilnością a zdolnością odprowadzania wody.
  3. Brak profesjonalnego wyważenia kół – Opony asymetryczne kierunkowe wymagają dokładnego wyważenia, aby zminimalizować wibracje i zapewnić komfort jazdy.

Kiedy wybrać dany rodzaj opon?

  1. Opony symetryczne – Dla kierowców, którym nie zależy na specjalnych osiągach w trudnych warunkach pogodowych. Oferują dobrą stabilność i bezpieczeństwo na suchej nawierzchni.
  2. Opony asymetryczne – Dla kierowców poszukujących uniwersalnego rozwiązania do jazdy miejskiej i autostradowej. Oferują dobrą stabilność i bezpieczeństwo zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni.
  3. Opony kierunkowe – Idealne do jazdy w deszczu i w trudnych warunkach pogodowych. Sprawdzą się również w autach sportowych, gdzie ważna jest precyzja prowadzenia.
  4. Opony kierunkowo-asymetryczne – można polecić do montażu w samochodach o wysokiej mocy i dynamicznym charakterze, które często poruszają się po trasach z dużymi prędkościami. Wszystkie zalety takich opon ujawniają się dopiero przy aktywnym stylu jazdy na równym asfalcie. W innych przypadkach zakup tego rodzaju ogumienia może być nieopłacalny. Asymetryczna kierunkowa opona będzie doskonałym wyborem do treningów oraz dynamicznej jazdy na każdej torowej trasie czy torze wyścigowym.

Opony kupisz na naszych platformach

Udostępnij ten post swoim znajomym

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin